Khamis, 24 Disember 2009

pengemis sepenuh masa~

ditengah2 kebosanan di hari rabu..sambil2 cari job kt tenet..tiba2 muncul sorg member beri majalah sambil berkata: "ko buat je keje ni...mulia ape..baca cerita ni"
alkisah seorang pemuda sedang menasihati seorang pengemis yang kelihatan sihat dan kuat untuk kerja yang mengaibkan itu...

"wahai saudaraku, berhentilah kamu daripada menjadi pengemis...kau masih sihat dan kuat."

"apa? saudara rasa kerja mengemis tidak memerlukan tenaga? dalam satu hari saya perlu berjalan ke hulu ke hilir sana sini..selagimana ada manusia, ke situ lah tempat perlu aku pergi...kalau saya tidak sihat dan kuat, saya tak akan mampu untuk ke sana sini, tak dapat tahan hujan panas ribut petir semua," jawab pengemis.

"mengemis ini kerja hina dan hilang maruah diri."

"siapa cakap hina? nilah kerja yang paling mulia....dengan sebab saya jadi pengemis, orang lain dapat pahala bersedekah....saya juga dapat pahala sabar bila orang mencaci saya...dapat pahala syukur bila orang memberi sedekah....hinakah lagikah itu? saya juga berdoa untuk orang yang memberi sedekah kepada saya...hina juga ke?"


*apa lagi nk ckp kalu da jumpa org camni...~

malas adalah satu dosa

Isnin, 7 Disember 2009

raya kuasa dua

Muncul kembali…setelah sekian lama menyepi…akhirnya aku berjaya untuk update kembali blog ni…dari raya sehingga raya…satu fatrah yg begitu lama…pastinya berbagai-bagai pengalaman yg telah diperolehi…pahit manis suka dan duka…



Result exam…
Alhamdulillah…setelah sekian lama menunggu..aku da berjaya mendapatkan BA walaupun hanya maqbul…tapi aku telah BERJAYA~

Kutub Sittah…
Satu Majlis Pembacaan Hadis Sahih Bukhari daripada Masyaikh al-Azhar yg khabarnya disabotaj oleh JPMK….buat kali pertamanya aku mendengar dan membaca hadis sebanyak itu…majlis itu juga telah dihadiri Mufti Mesir, Dr Ali Jum’ah…walaupun disabotaj, tapi aku dapat satu pengalaman yg sungguh indah…disitulah kemanisan berukhwah kali terakhir di bumi anbiya’ ini dpt dinikmati bersama sahabat2 damanhur…indahnya persahabatan yg telah dibina selama 2 tahun…

Konvo…
Setelah berhempas pulas belajar, dpt jgk aku naik pentas amik sijil konvo buat pertama kalinya…pengalaman yg best…sume konvo yg ada aku masuk…tapi yang paling best konvo PMRAM…walaupun biasa tapi sungguh menyeronokkan..PMRAM tetap dihati…berbeza dgn konvo safarah yg diwajibkan utk masuk…dikatakan konvo yg paling ramai graduan pada tahun ni..walaupun ramai tapi suram dan lesu…memboringkan~

Sanad quran…
Tejumpa satu tempat untuk mengaji quran bersanad…mengaji dari pagi sampai ke ptetang…sangat memenatkan…da lame xngaji quran lame2…huhu…hanya berbaki 10 juz untuk dikhatamkan…

Syahadah…
Buat urusan untuk kasyful darojat dan syahadah muaqotah (bukan muqoto’ah)…kali terakhir berurusan dengan syu’un yg sentiasa menyusahkan….asyik barroh dan bukroh je…sabo je la…nasib baik da hbs…tapi xdpt nk terjemah lg..sedih tol…mcm2 problem..markah silap la…takdir silap la…huh~

Kenduri kendara…
Sembelih khoruf seekor…buat majlis wida’…masak dan makan ramai2…sungguh menusuk kalbu…Damanhur with love~

Pulang…
Seorang demi seorang da pulang meninggalkan bumi mesir…bumi berdebu yang dipenuhi dgn para ulama’…penuh barokah..tempat berkumpul para ilmuan...berbagai2 ilmu telah diperolehi di bumi para anbiya’ ini…berat rasanya ingin meninggalkan bumi ini…namun apakan daya…huhu…hati telah bertekad untuk pulang…rindu pada orang Malaysia semakin membuak2…

Menghitung hari~

Jumaat, 25 September 2009

raya owh raya~

selamat hari raya kepada kamu....kepada semua sahabat2, ampun dan maaf dipinta atas segala kesalahan dan kesilapan yg dilakukan samaada sngaja atau tidak...rasenya masih belum terlambat untuk mengucapkannya...kita kn orang malaysia berbangsa melayu...kita raye sebulan...hari ni br raye ke 6...satu benda yg berbeza...melayu dan arab...walaupun kita xdpt beraya kt mesia, tapi raye kita tetap meriah....macam raye kt mesia je...inilah melayu....semangat beraya masih ada walaupun berjauhan di perantuan...mesir, uk, ukrine, rusia, jepun, jordan sume same....bile raye berbaju warna warni, bersampin, berjubah...berbeza dgn arabianz....mereka hanya berbaju raye stail mereka...seperti hari2 biasa...

perkara paling best hari raya ialah makan...bak kata pakcik astro..mcm2 ada...rendang, nasi impit, lontong, satay, kuih raye...sumenye made in mesia..lemang pn ada w/pn gambar sahaja...bile cerita bab mkn, sume tempat buat open house...mmg best dpt mkn free...dpt save budget skit bulan ni...pagi petang siang mlm ada org support mkn...huhu~ sape2 yg nk buat open house lps nih silalah jemput saya...kita boleh mengeratkan silaturrahim sesama kita...btl x??

ziarah menziarahi kn amalan mulia...blh jumpa kwn2 lame yg da lame xjmp...dan juga blh jmp kwn2 yg xpenah kita jmp dan juga xpenah knl sblm nih...ni kes main ikut je member g umah kwn die sbb nk mkn free...erk..niat pn da xbtl...xpatut2...

g umah org pn, jgn kita lupa adab2 yg islam ajar dlm bab ziarah umah org nih...jgn main msk umah org ske hati je tnp izin tuan die pastu buat slumber je mkn...buat muka xbersalah...pas mkn lak lepak lame2 kt umah org...xelok tu...menyusahkn tuan umah...bende ni xde la haram hukum die, tapi menyalahi adab2 islam..dalam quran ada cita bab nih...rujuk surah an-nur...

jadi sahabat sume...lps puas mkn2 time raye nih jgn lak kite lupa utk puasa enam...pahala bagi sape2 yg puasa enam hari bulan syawal ni same dgn pahala puasa setahun...byk tu...itu belum lg diganda2kn dgn pahala2 yg lain...huhu~ nmpk gaya mcm xde can utk msk neraka...tapi kite kne igt...kite xkn msk syurga dgn amalan kite...kite hanya dpt msk syurga dgn rahmat dari tuhan...sama2 la kite teruskn amalan2 yg kite buat mase bulan ramadhan haritu time syawal ni...sbb kite x beribadat utk ramadhan saje...kite beribadat utk tuhan bulan ramadhan...byk benda2 sunat yg blh kite buat bulan syawal ni...antaranya ialah kawin bulan syawal...nabi kawin dgn aisyah bln syawal kn?? erk...selamat berkahwin~



Jumaat, 11 September 2009

mari mengaji~

"kullu sanah wa antum bikhair"....inilah perkataan yg selalu kita dengar dari mulut2 pak arab yang menjadi ucapan bagi diorg mase puase dan raya...satu doa yg cukup baik utk mereka yg xbrape nk baik...bukan ke kalam itu doa??? berbanding dgn ucapan selamat berpuasa yg slalu kite dgr di negaraku, manakah yg lebih baik...tentunya ucapan "setiap tahun kamu baik"..nk yg baik2 aje...smoga kite menjadi sebaik2 umat..

tapi lepas ni ucapan tu da xde lg da...bulan ramadhan sudah nk pergi meninggalkn kite...kita telah masuk ke fasa ketiga ramadhan....dua tiga hari lepas, kita sambut hari turunnya al-quran kpd kita semua..sume tempat buat ceramah nuzul quran..quran ni umpamakan mcm buku panduan utk hidup kita...kita perlukan panduan dan tujuan untuk hidup, bermakna satu kehidupan yg berlandaskan al-quran...tapi hari ini sikit je ada org yg hidup ikut al-quran...stare bace quran pn ikut mood apetah lg nk idup ikut al-quran....cmner nk ikut kalu bace pn x...ramadhan da nk hbs..tadarus quran pe cite??da hbs ke 30 juz??? erk..aku pn xhbs lg...

jadi sahabat2 sekalian..jom kita habiskan quran 30 juz sblm ramadhan hbs...tp bukan r makne pas hbs ramadhan baca quran pn hbs jgk...mentang2 la da hbs 30 juz time pose..pas pose pn kre hbs terus...tak patut2...















Selasa, 8 September 2009

mencari hikmah~

"Setiap mukallaf memiliki kehendak, ikhtiar dan kemampuan. Sementara yang menciptakan kehendak, ikhtiar dan kemampuan tersebut adalah Allah Azza wa Jalla. Maka tidak mungkin seorang makhluk memiliki kehendak kecuali dengan kehendak Allah..."

kita adalah seorang yang beragama islam, baligh dan berakal..bermakna kita adalah seorg mukallaf..setiap mukallaf memiliki kehendak..kita hendak makan, tido, main, belajar, berkehendak kpd ilmu dan hendak berjaya dalam exam..tetapi semua kehendak itu kenalah disertai dengan ikhtiar...kita berikhtiar, kita berusaha, kita mencuba untuk berjaya sesuai dengan kadar kemampuan diri kita..hanya kita yang mengetahui sejauh mana kemampuan diri kita...

jika kita berkehendak kepada berbuat kebaikan, Allah akan menciptakan keinginan tersebut dlm diri kita...mcm tu jgk sebaliknya...sesungguhnya Allah maha berkuasa atas setiap sesuatu dan Allah juga tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia2 sahaja....setiap yg berlaku itu pasti ada hikmah yg tersembunyi kerana "hikmah adalah merupakan sebab atas sesuatu perkara.."



sekian sahaja peringatan untuk hari ni...yang baik itu dtg dari Allah dan yang buruk itu dtg dari kelemahan diri saya sendiri walaupun hakikatnya semua adalah daripada Allah ^_^

*sedang mencari hikmah yg tgh menyorok~



Rabu, 19 Ogos 2009

ramadhan dan ujian~

selamat menyambut ramadhan yg mulia....


terima kasih kpd beliau yg memberi ucapan dan kad ini~








result byk yg da kuar...

tahniah skali lg kpd sahabat2 yg dpt naik thn...

terutamanya kpd bdk2 amerika...
bulan ramadhan sudah semakin dekat...
siapkan diri mental dan fizikal...
puasa kne penuh..
br blh dpt duit raye....
sape yg nk bg duit raye kt mesir ni???
ramadhan di mesir...
kedai2 tepi jalan penuh dgn fanus
cmtu jgk kt umah2 org
rumah da jd warna warni
mcm ada majlis keramaian je
syeikh2 da byk yg keluar negara
dpt jemputan jd imam
sape yg nk jemput aku???
ramadhan di malaysia...
ramadhan belum msk lg
kt tv da riuh nk raye
mcm2 promosi raya ada
ape da jd pada negaraku??

2 exam yg perlu dihadapi bln pose nih....
cukup memenatkan....
tiada yg senang dlm belajar....
doakan smoga tempuhinya....
dan berjaya~
kwn2 ramai yg da blk mesia...
tiap2 hari dpt msg
bile ko nk blk???
jd blk x thn ni??
sempat blk raye x???
jwpn aku....
TIDAK MUNGKIN~
maafkn aku
bukan xnk blk...
tp perjuangan belum selesai dan perlu diteruskan
sedih tgk sahabat2 yg da blk....
tp lg sedih bile diorg blk cmtu je
konon nk suprise
klu aku kt mesia xpe la jgk....
siot je....
aku ditinggalkan~
sahabat yg plg baik da pulang
aku merinduimu......

Jumaat, 14 Ogos 2009

syukru lillah~

alhamdulillah...segala puji-pujian hanya untuk Allah....Tuhan yang Maha Berkuasa atas setiap sesuatu...segala perencanaan hidup telah ditentukan oleh-Nya..qoda' dan qadar telah ditetapkan...hanya doa yg mampu mengubahnya....

tahniah buat sahabat2 yang da lulus sume...yg dapat jayid dan maqbul...jgn lupa buat kenduri sblm blk ni....

buat mereka yg senasib dgn aku....kita serupa...buntu..gembira bercampur sedih....harap bersabar dengan kejayaan yang masih tertangguh...kita masih ada misi yg perlu diselesaikan...5 september akan jadi penentu buat kita...kita hanya perlu berusaha dan terus berusaha..mencuba untuk berjaya~

doakan kami.....

jangan bersedih....mungkin tuhan merancang sesuatu yg lebih baik untuk kamu dan kita semua...




terima kasih atas doa kalian semua~





Rabu, 12 Ogos 2009

mmg macho~

beliau telah diumumkan sebagai pemenang bagi pertandingan grafik macho utk EGP 09 baru2 ni...seronok giler rasenya...w/pn xde la hbt mane...tp cukup utk jadi johan...

GRAFIK PALING MACHO


kepada mereka yang xpuas hati....keputusan pengadil adalah muktamad...haha~

Jumaat, 7 Ogos 2009

aku menunggumu~

kini
ogos sudah hampir ke pertengahan
namun beliau masih belum muncul
hiba
bila mengenangkan
perjanjian yang pada awalnya ditunda
waktu bersilih ganti
hari bertukar hari
minggu berganti minggu
aku masih menunggu
hanya mampu untuk merenung ke luar tingkap
melihat dan memerhati
sebuah bangunan yang tersegam indah
berdiri megah di hadapan
disebalik jendela kaca
beliau belum muncul
masih bersembunyi
masih kosong
seperti hari-hari lalu
aku masih berharap
ianya akan muncul
seperti kenangan semalam
melihatnya
ketenangan dan kebahagiaan tercipta
segala duka menjadi indah
aku masih berharap
disebalik cermin kaca itu
sebelum diri ini pergi
bermusafir dan berkelana
aku menunggumu~




Khamis, 6 Ogos 2009

man of the match...

Firman allah: “Kamu adalah umat yang terbaik (khaira ummatin) yang dilahirkan bagi manusia, kamu menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.” (Ali Imran 10)

Firman Allah swt ini menunjukkn bahawa umat Sayyidina Muhammad saw, iaitu kaum muslimin, sebagai umat yang terbaik di antara umat manusia di muka bumi....umat islam menjadi terbaik jika mempunyai syarat –syarat yg allah sebutkn dlm ayat diatas..
(1) Menyuruh kepada yang ma’ruf
(2) Mencegah dari yang munkar
(3) Beriman kepada Allah SWT

Dalam ayat yang lain…

Firman allah:
“Dan demikianlah kami menjadikan kamu umat wasatha supaya kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan rasul menjadi saksi atas perbuatan kamu.” (al-Baqarah ayat 143)

Kalimat wasatha bermaksud yang terbaik...Imam Ibn Kathir: “Umat ini merupakan umat terbaik...Oleh itu Allah kurniakan kepadanya:
(a) syariat paling lengkap
(b) landasan paling kukuh
(c) pandangan yang jelas

Said Hawa berkata: Wasatha juga bermaksud ‘adil’....Justeru itu ummatan wasatha bermaksud umat terbaik lagi adil..

Dua ayat diatas jelas menunjukan bahawa umat islam adalah umat yang terbaik…

Sabda Nabi saw: “Kamu menggenapkan 70 umat yang diutus dan kamu adalah yang terbaik dan paling mulia dari kalangan mereka.”

Hadis ni adalah penjelasan dari Nabi SAW tentang kedudukan umatnya terhadap umat-umat nabi sebelumnya..Mereka menjadi terbaik kerana mereka memenuhi tuntutan ayat-ayat diatas…





Ahad, 2 Ogos 2009

bukan low class~

Diriwayatkan dari Anas bin Malik r.a. sabda Baginda bermaksud:

" Rejab adalah bulan Allah, Sya'ban adalah bulanku (Rasulullah) dan Ramadhan adalah bulan umatku."

alhamdulillah...kita sekarang berada didalam bulan Nabi kita iaitu bulan sya'ban, bulan yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan termasuk berbagai fadhilat yg dikrniakan kpd kita...

bagi mereka yang ingin bersiap sedia untuk menghadapi bulan ramadhan, pastinya sya'ban adalah antara bulan yang terbaik utk berpuasa...berbagai kelebihan dan ganjaran yang dikurniakan bg org yg berpuasa di bulan ini...

didalam bulan ini jugalah berlakunya satu peristiwa yg besar bg umat islam...peristiwa pertukaran kiblat dari baitul maqdis ke ka'bah yg menjadi kiblat umat islam hari ini...pertukaran kiblat adalah satu peristiwa yg sgt berat bg orang islam...bg org yg tidak mendapat petunjuk dr Allah pastinya mereka akan berpaling dr mengikuti Nabi SAW...mereka adalah orang2 munafik dan kaum yahudi yang pastinya akan mengingkari perintah Allah...mereka melontarkan berbagai persoalan yang bersifat mengejek dan sindiran ini adalah untuk mengelirukan org islam ...bagi sesiapa yg sering mentadabbur segala isi2 al-quran, pasti akan menemui segala peristiwa yg berlaku ini di dalamnya....

ada riwayat yang mengatakn bahawa peristiwa ini berlaku pada hari selasa (hari perTENGAHan dalam seminggu)...peristiwa berlaku pada waktu asar(waktu solat perTENGAHan dalam lima waktu)..diceritakan oleh Allah pada ayat yang ke 143 (ayat perTENGAHan surah al-baqarah)...

didalam ayat tersebut, diceritakan bahawa Allah swt telah menjadikan kita umat islam sebagai umat perTENGAHan..umat yang mengimbangi tuntutan dunia dan tuntutan akhirat...semuanya berada ditengah2 dan tidak perlu untuk berlebihan dalam satu2 perkara...

Nabi menyuruh kita untuk bersederhana dalam setiap perkara...bersederhana akan menjadikan kita seorang yang bersifat qanaah..merasa cukup dengan ape yang ada..

memang tidak dinafikan lg bahawa umat islam adalah sebaik-baik umat yang dijadikan Allah...

*adakah kita termasuk dalam umat pertengahan dan sebaik umat??

Selasa, 28 Julai 2009

welcome back~

setelah sekian lama tak update....akhirnya ada juga mase utk aku menulis...xsangka lepas exam aku semakin bz smp xsmpt nk buat sume ni...aku pn pelik da...time exam ada lak mse nk update, tp pas exam busy buat pe ntah...tp yg penting aku busy...

time cuti banyak mase kosong pn blh busy...w/pn busy tp xde sebarang perkembangan...hanya perut yg semakin berkembang....banyak keje xsiap n byk juga planning yg gagal...puncanya aku pn xthu...

.............

setelah hampir sebulan cuti.....

blajo~
-kelas bhasa b.a n b.i...
-markaz nil vs ketaby academy...
-start belajar?? ntah bile...
-punca: nanti~

round da world~
-lepak turki...
-pusing mesir...
-g haji...
-ada duit ke???

tido~
-pagi petang siang malam..
-kepanasan vs pijat~

makan~
-menu baru...
-melayu arab...
-dapur rosak...alasan~

program~
-hari kuarge~bola~futsal~MAT~PMHK....
-kalah dan malas: nasib~


balik kampung untuk berehat dan berfikir~

Ahad, 21 Jun 2009

penantian yg berakhir~

penantian mmg satu penyeksaan...
tp die xde la seteruk penantian kt akhirat nnt...
hari yg tiada gunanye harta dan anak2...

penantian yg da sudah berakhir~

..exam..
pnt exam slame lbh kurg 2 bln...lame giler...
doakn smoga berjaya~

..mse syafawi td..
tggu Dr. dtg utk syafawi..
kul 11 br start exam..
tup tup 10 org skali exam...
xsmp 10 mnt da hbs syafawi, haha~

..amik zakat..
sluruh wrga damanhur turun utk amik zakat kt jam'ieyah..
bratur lame giler..
tgk2 dpt 50 je..
bersyukur ats rezeki kurniaan tuhan~
..menunggu 26/6..
xsabar...
pasti menyeronokan~

BEBAS


n

selamat hari bapa
~ayah with love..trima ksh ats sgalanya~

Khamis, 18 Jun 2009

Wasiat Luqmanul Hakim Kepada Anaknya

Wahai anakku ! Elakkan dirimu dari membuat hutang kerana sesungguhnya dengan berhutang itu akan menjadikan dirimu hina diwaktu siang hari dan menjadikan dirimu gelisah di waktu malam hari.

Wahai anakku ! Sekiranya kedua ibubapamu memarahimu kerana sesuatu kesalahan yang telah kamu lakukan maka kemarahan kedua mereka itu adalah seperti baja untuk menyuburkan tanaman.

Wahai anakku ! Engkau akan dapat rasakan betapa beratnya ketika mengangkat batu yang besar atau besi yang padat tetapi ada yang lebih berat dari itu iaitu apabila kamu mempunyai jiran tetangga yang jahat.

Wahai anakku ! Tidaklah dinamakan kebaikan sekalipun kamu sibuk mencari dan mengumpul ilmu pengetahuan tetapi tidak pernah mengamalkannya. Perbuatan ini tak ubah seperti seorang pencari kayu api yang sentiasa menambah timbunan kayunya sedangkan ia tidak mampu untuk mengangkatnya.

Wahai anakku ! Berhati-hatilah terhadap tutur tata dan bicaramu, peliharalah budi bahasamu dan sentiasalah bermanis muka nescaya kamu akan disenangi dan disukai oleh orang yang berada di sekelilingmu. Perumpamaannya seolah mereka telah mendapat barang yang amat berharga darimu.

Wahai anakku ! Jika kamu mahu mencari sahabat sejati maka kamu ujilah ia terlebih dahulu dengan berpura-pura membuatkan ia marah terhadapmu. Sekiranya dalam kemarahan itu ia masih mahu menasihati, menyedarkan dan menginsafkan kamu, maka dialah sahabat yang dicari. Jika berlaku sebaliknya maka berwaspadalah kamu terhadapnya.

Wahai anakku ! Bila kamu mempunyai teman yang karib maka jadikanlah dirimu sebagai seorang yang tidak mengharapkan sesuatu apapun darinya sebaliknya biarkanlah temanmu itu sahaja yang mengharapkan sesuatu darimu.

Wahai anakku ! Jagalah dirimu selalu supaya tidak terlalu condong kepada dunia dan segala kesenangan dan kemewahannya kerana Allah tidak menciptakan kamu hanya untuk kehidupan di dunia sahaja. Ketahuilah tidak ada makhluk yang lebih hina selain dari mereka yang telah diperdayakan oleh dunia.

Wahai anakku ! Janganlah kamu ketawa jika tiada sesuatu yang menggelikan, janganlah kamu berjalan jika tiada arah hala tujuan, janganlah kamu bertanya tentang sesuatu yang tidak memberi apa-apa faedah pun kepadamu dan janganlah kamu mensia-siakan hartamu pada jalan maksiat.

Wahai anakku ! Sesiapa yang bersifat penyayang sudah tentu dia akan disayang, sesiapa yang bersifat pendiam sudah tentu dia akan selamat dari mengeluarkan perkataan yang sia-sia. Ketahuilah sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari mengeluarkan ucapan kotor, sudah tentu ia akan menyesal kelak.

Wahai anakku ! Bergaul dan berkawanlah dengan orang-orang yang soleh dan berilmu. Bukalah pintu hatimu dan dengarlah segala nasihat dan tunjuk ajar darinya. Sesungguhnya nasihat dari mereka bagaikan mutiara hikmah yang bercahaya yang dapat menyuburkan hatimu seperti tanah kering lalu disirami air hujan.

Wahai anakku ! Sesungguhnya kehidupan kita ini diibaratkan seperti sebuah kapal yang belayar di lautan dalam dan telah banyak manusia yang karam didalamnya. Jika kita ingin selamat maka belayarlah dengan kapal yang bernama takwa, isi kandungannya ialah iman sedang layarnya pula ialah tawakal kepada Allah.

Wahai anakku ! Bila kamu menerima dua undangan majlis, satu majlis perkahwinan dan satu lagi majlis takziah kematian, maka utamakanlah majlis kematian kerana dengan menghadiri majlis ini akan mengingatkan kamu kepada kampung akhirat, sedangkan dengan menghadiri majlis perkahwinan akan mengingatkan kamu kepada keseronokkan dunia sahaja.

Wahai anakku ! Janganlah kamu terus menelan apa saja yang kamu rasa manis dan meludah setiap apa yang kamu rasa pahit. Ingatlah, tidak semua yang manis itu akan menjadikan kita segar dan tidak semua yang pahit itu akan menjadikan kita segar.

Wahai anakku ! Sesungguhnya adalah lebih baik jika bahagian dari yang kenyang itu diberikan kepada anjing sahaja.

Wahai anakku ! Carilah harta di dunia ini sekadar keperluanmu sahaja dan nafkahkanlah hartamu yang selebihnya pada jalan Allah sebagai bekalan di akhirat. Janganlah kamu membuat dunia ini kelak dirimu akan menjadi pengemis dan membebankan pula orang lain tetapi jangan pula kamu terlalu mengejar dunia sehingga terlupa bahawa kamu akan mati. Ketahuilah, apa yang kamu makan dan pakai itu semuanya dari tanah belaka.

Wahai anakku ! Jangan kamu melantik seseorang yang bodoh menjadi utusanmu. Jika tiada siapa yang lebih cerdas, pintar dan bijak maka yang sebaiknya dirimu sendirilah yang menjadi utusan.

Wahai anakku ! Orang yang bersedia untuk mendengar nasihat dan bimbingan dari orang yang lebih alim, maka dia layak untuk mendapat penjagaan dari Allah tetapi bagi orang yang insaf dan sedar setelah menerima teguran maka dia lebih layak untuk mendapat kemulian dari Allah.

Rabu, 17 Jun 2009

merdekakah kita~


alhamdulillah...tu la perkattan pertama yg kuar dr mulut aku hr tu...lega skit rasenya...at least beban da kurang..dengki lak rase tgk org lain sdg bergembira..tapi peringatan utk korg sume...jgn leka dgn dunia anda..kita belum tahu ape yg berlaku esok hari...maka bersedialah utk menghadapinya...

gunakanlah masa yg ada dengan sebaiknya...manfaatkan masa yang ada..time skrg ni mcm progrm sedang dirancang, jadi silalah sibukkan diri anda dgn progrm2 itu...lupakan tentang tido, movie dan games...

seorng bdk umo 11 tahun berkata "I feel it's a waste of time playing video games because it's not helping humanity in any way,"

kita ada tiga bulan utk menambahkn ilmu...gunakan ia untuk manfaat umat islam di mesia n dunia...manfaatkan hidup anda untuk org lain...berbaktilah kpd mereka yg memerlukan anda~

sekian dulu peringatan dr aku utk korg sume yg sedang merayakan hari kemerdekaan dan juga untuk aku yang akan merdeka~



Selasa, 16 Jun 2009

zakat untuk mereka~

sambungan cite ttg syarifah...tp sblm tu nk bgthu aku xde kne mngena dgn keturunan ni..jgn salah anggap...bukan nk mengata dan bukan juga nk memuji...cume nk bercerita ttg golongan ni..sebabnya ada org bertanya ttg golongan ni...

jadi, berkenaan dgn pengharaman zakat keatas keluarga baginda SAW..

ceritanya begini...

- zakat diharamkan pemberiannya keatas Nabi dan ahli keluarganya..baca hadis2 kt bawah ni...

1. Nabi s.a.w bersabda:

“Sesungguhnya zakat tidak halal bagi Muhammad dan tidak halal bagi keluarganya. Sesungguhnya zakat adalah daki2 manusia.”(Hr Muslim dan Ahmad)

2. Nabi s.a.w bersabda:

“Dan sesungguhnya kami ahli bait tidak halal memakan harta zakat.”(Hr Abu Daud)

- jadi...siapakah ahli keluarga nabi itu??

Terdapat pelbagai pendapat dlm perkara ini seperti berikut:
1. Mereka adalah Banu hashim dan Banu Muttolib. (Mazhab Syafie dan ulama2 lain)
2. Mereka adalah Banu Hashim sahaja. (Abu Hanifah, Malik dan al-Hadawiyah)
3. Mereka adalah Banu Muttalib sahaja. (Salah satu riwayat dlm mazhab Hambali)
4. Mereka adalah golongan Banu Hashim semasa Nabi s.a.w hidup sahaja. (Muhammad dari mazhab Hanafi)

maka, golongan syed termasuk dlm keluarga Nabi kerana mereka datangnya dari Bani Hashim dan Bani Abdul Muttolib daripada puak Quraish...

- jadi, keluarga Nabi diharamkan mendapat zakat kerana mereka telah mendapat satu perlima dari harta rampasan perang...

- pendapat ulama' tentang hukum ini...

secara umum, pendapat yang masyhur dalam Madzhab Syafi’i tidak membolehkan...tetapi ada ulama' yg membolehkannya...

fatwa Sayid Abdurrahman bin Muhammad bin Husin bin Umar Al-Masyhur, mufti Hadramaut, disebutkan “Jumhur ulama syafii’yah sepakat untuk melarang seseorang memberikan zakat kepada ahli bait nabi …….. (sampai) pendapat ini yang paling sahih, tapi banyak para ulama dari Madzhab Syafii’yah baik yang dahulu maupun yang datang kemudian membolehkannya jika khumusul khumus tidak sampai kepada mereka...

Di antara para ulama tersebut adalah: Isthokhori, Harawi, Ibnu Yahya, dan Ibnu Abu Hurairah. Dan mereka yang memfatwakan dan mengamalkan fatwanya adalah Fakhrur Razi, Qadhi Husin, Ibnu Syukail, Ibnu Ziyad, Nasyiri, dan Ibnu Muthir. Al-Asykhor mengatakan bahwa mereka yang disebutkan di atas adalah para imam yang agung, ucapannya mempunyai dasar yang kuat, mereka boleh diikuti, dan taklidnya itu terhitung sebagai taklid yang sahih dengan syarat untuk keadaan darurat...

pendapat Dr. Yusuf Qardawi...aku berpendapat bahawa pendapat yg memberikan zakat kepada ahli keluarga Nabi s.a.w pada zaman sekarang adalah dibenarkan kerana mereka sekarang tidak mendapat satu perlima bahagian harta rampasan perang (ghanima dan fai’e) yg mana mereka telah memperolehinya di zaman Nabi SAW..

imam abu hanifah berpendapat harus mengagihkan zakat kepada keluarga Nabi SAW untuk meraikan maslahat yg berlaku dan menghalang kesusahan yg bakal berlaku...beliau berhujah atas jalan istihsan dengan maslahat..

Rabu, 10 Jun 2009

kepadamu Syarifah~

sebagaimana yg kita tahu, Nabi Muhammad s.a.w merupakan nabi terakhir yg diutuskan..baginda adalah manusia yg paling byk ditulis bibliografinya...kerana baginda adalah seorg yg paling mulia dikalangan manusia..oleh kerana sifat kemuliaannya, baginda menjadi contoh tauladan kpd kita semua...

walaupn baginda adalah contoh ikutan yg baik, tetapi tidaklah kita semua mengikuti peribadi baginda...kemuliaan baginda telah mewariskan kpd kita keturunan2 yg baik..

dalam satu hadis yg menerangkan ttg galakan utk berkahwin, nabi menyebut sifat2 yg perlu dipilih oleh lelaki...antaranya adalah keturunan..pilihlah keturunan2 yg mulia utk meninggalkan warisan yg mulia kpd agama yg mulia...

hari ini, golongan syed adalah dikatakan keturunan yg berasal drpd baginda..jika dikaji, salasilah keturunan ini sampai kpd Rasulullah saw..keturunan ini datangnya dari Bani Hashim dan Bani Abdul Muttolib daripada puak Quraish..ulamak2 telah sepakat dalam mengatakan bahawa keturunan yang paling mulia ialah Bani Hashim dan Bani Abdul Muttolib daripada puak Quraish dari kerana inilah keturunan Rasulullah saw..maka dari situlah mereka dikatakan keturunan yang mulia..

akan tetapi maksud mulia disini ialah mulia disisi manusia itu sendiri jika dibandingkan dengan keturunan2 yg lain spt raja, tengku dll...bukan bermakna manusia yang paling mulia disisi Allah swt...adapun manusia yang paling mulia disisi Allah swt ialah manusia yang paling taqwa kepada Allah swt sebagaimana yang tersebut dalam Al-Quran hadis2 yang soheh...

oleh itu Syed dan syarifah sahaja belum tentu mulia disi Allah swt jika mereka tidak taqwa kepada Allah swt...maknanya kalau nama saja syed atau syarifah tetapi derhaka kepada Allah swt maka keturunan lain lebih mulia dari mereka apabila taat kepada Allah swt...

Cukuplah sebuah hadith sebagai pengajaran dimana baginda bersabda yang bermaksud: "Syurga itu bagi mereka yang taat sekalipun keturunan hamba lagi hitam kulitnya..manakala neraka itu bagi mereka yang derhaka walaupun daripada keturunan Syed dari bangsa Quraish."

*bersambung ^_^

Ahad, 7 Jun 2009

muqoron yg berbeza~

hari ni hari ahad...hari cuti kt mesia dan hari skolah kt mesir..selesai sudah exam fiqh muqoron..satu paper yg agak payah..ia akan jadi semakin payah bile x study..maka cara yg terbaik utk bg jd senang kne la study...pasni kne la study lg utk exam fiqh muqoron lg satu..asl ada dua madah fiqh muqoron??hanya mereka saja yg tahu~

mmg memenatkan..terlalu byk khilaf yg berlaku..kesemuanya ingin mengemukakn pendapat masing-masing dlm berhujah...aku kate xboleh..ko lak kate blh..dtg lak si dia kate kdg2 blh, kdg2 xlbh..mane satu yg btl ni??maka kne la tgk dalil2 yg dikemukakn...slps bincang2 akn ada satu perdapat yg btl..tp xbermakna pendapat yg lain tu salah...p'dapat tu die jd btl kerana li quwwati adillatihim wa salamatuha wa sihhatuha min mu'arodoh wa do'fu adillah mukhallafin~

hari ini, byk persilihan telah berlaku...semuanya nk tegakkn kebenaran...bagi die, pendapat die sorg je yg btl..yg lain sumenye salah..menang pn masalah, kalah pn masalah..dari sudut agama, ni la yg dikatakn taksub mazhab...mmg la kite kne b'pegang pada satu mazhab je..tapi jgn la smp kite tolak bulat2 pendapat lain...

perlu berlapang dada dlm terima pendapat...lbh2 lg pendapat yg berbeza dgn pendapat kita..tp dlm keterbukaan menerima pendapat, jgn la pulak kita terlalu terbuka...spm sume mazhab kite amalkn...amik wuhdu' cara maliki, solat cara hambali, baca fatihah ikut hanafi, pas hbs solat ikut wahabi...ada ke jns org yg buat cmni??tak mustahil...

cth yg berlaku kt mesir ni...diorg kawin ikut mazhab syafie..bab muamalat ikut hanafi..bab lain ikut mazhab lain pulak...ni la yg berlaku...agama tu mmg mudah...tp jgn la terlalu amik mudah..silap2 mudah je kte nk msk neraka...

islam itu agama yg mudah..sbb tu byk mazhab yg timbul...pengasas mazhab yg 4..diorg tu bukan calang2 org...belajar b'puluh2 tahun, siang mlm duk tulis kitab..kita yg duk beramal ni suke2 je bertaklid ikut suka..

islam larang kita b'selisih pendapat..dlm quran Allah ada igtkn supaya jgn berselisih faham..dlm ayat lain lak Allah sebut kalu da berselisih kembali la kpd quran dan hadis..tp dr sudut yg lain, Nabi sebut khilaf umatku adalah rahmat...jd kne la pastikn btl2 mane satu khilaf yg rahmat dan mane satu khilaf yg bala..

Selasa, 2 Jun 2009

pisang emas dibawa belayar~

masa, masa, masa...masa itu emas..emas itu bernilai..bernilai itu diut..duit itu??da lupe, kne buke buku qohdoya balik...

knp masih ramai antara kita masih belum bijak utk membahagikan masa...kita diberikan mase tapi lebih suka buang cmtu je..ibarat mcm org bg emas pastu kite buang cmtu je..rugi beb...

bab2 cmni bukannya org xthu..kalu yg da hidup 22thn tu blh kate da muak bile ckp psl mase...tp cmtu r..tahu tapi xsedar...knp x sdr?? sbb xnk sedar...

zaman dulu lg nabi da sebut..2 nikmat yg slalu org lupe: masa lapang n mase sihat...mmg sikap manusia cmtu...bila da terhantuk baru tengadah..

byk da yg tercatat dlm sejarah psl benda ni...tapi masih belum di ambil utk dijadikan iktibar..knp?? sbb xnk...kalu nk da lame da insaf...

masa dapat dimanfaatkan kalu buat perancangn elok2..cmner nk hadapi 3 benda penting dlm mase 2 minggu..dalam hal ni kne kuatkan semangat...mse starting mmg semangat smp xhirau pape...tp lame2 da jdi semakin leka...leka dgn nikmat yg tuhan bagi...apakah ini istidraj??

*jgn kerana satu jam kita rugi setahun~

Isnin, 1 Jun 2009

wajhu iktifak antara sejarah dan bubur nasi~

hari ini dan semalam...semalam yang penuh dgn memori dan esok satu misteri..semalam yg pergi telah menjadi sejarah dalam hidup ini..apa yang berlaku di hari ini mesti diteruskan dan pastinya ianya akan terlakar menjadi sebuah sejarah...walaupun tidaklah sehebat sejarah islam menguasai sepertiga dunia, ia tetap menjadi sejarah dalam diri kita..

apakah ia sejarah?? -geleng kepala- sejarah: subjek paling xbest dlm SPM..akibatnya ramai yang buta sejarah w/pn tidaklah semua..inilah yang berlaku bila kita bercakap mengenai sejarah..ramai yang akan kata tak tahu..sejarah itu ape yang telah berlaku...murakkib mase exam semalam telah menjadi satu sejarah..kekalahan MU kepada Barca telah menjadi satu sejarah...

sejarah xkan berubah..tetapi kita boleh untuk merubah sejarah...hanya perlu jadikan ia sebagai iktibar dan panduan dalam kehidupan kita..kadangkala sejarah perlu diubah..

dalam hidup mesti ada sejarah semalam dan realiti hari ni..hakikatnya manusia perlu berubah..jangan bagi sejarah semalam menghantui diri kita...jangan biarkan diri kita diselubungi misteri~

nasi dah jadi bubur..tapi bubur pn sedap jgk kalau mkn dgn bilis goreng..lagi sedap kalu dpt mkn dgn family...

kesimpulan: sejarah semalam perlu diubah biar dapat makan bubur dgn family~


Sabtu, 30 Mei 2009

esok exam~

hari ni da hari sabtu da...dua hari berlalu cmtu je..rase sedih pn ada la jgk..tapi apekan daya..semunye gara-gara xdpt nk serap tekanan yg berlaku...

esok hr ahad..hampir sebulan da aku exam..ada la dalam 5 madah yg da exam..tapi aku pun xthu knp hari ni aku rase hari plg tension semenjak aku exam ni...

esok exam usul fiqh...madah plg susah bg aku dlm thn 4 ni...buku setebal 400 m/s perlu dihabiskan..n hafal mane yg patut..satu2nya madah yg kullu muqoror (ayat yg plg seram time exam)..silap2 otak blh mereng kalu hafal sume 400 m/s...xpenah dibuat org..

ni la penangan Dr. Ibrahim Qondil...time kuliah baik je die..siap blh melawak lg..ckp melayu plk tu...tabik r dr..smoga ALLAH lembutkan hati beliau utk bg lulus..

pas exam esok pastinye seronok sbb aku ada mase lbh kurg seminggu utk study fiqh muqoron...madah ni xde la payah sgt...w/pn xsusah, tapi madah ni la aku fail thn lepas..aku pn heran da...tapi xpe aku akan


Khamis, 21 Mei 2009

bile da bosan...

time exam ni boring jgk kalu asyik ngadap buku je...so bile da tension study maka aku ngadap la komputer..aku blh je idup, tp susah skit la nk idup tanpa komputer...

skrg ni kn zaman it..dunia kt hujung jari...tp jgn la tersilap langkah...buka benda yang pelik2..jd bile da boring study aku ngadap la dua bende ni

mybrute

n
x11

dua bende ni
BEST
haha~



Rabu, 20 Mei 2009

solo fighter~

kadangkala kita xperlu mengharapkan jasa orang lain untuk kita teruskan hidup..
tapi lumrah kehidupan memang saling memerlukan antara satu sama lain...
kenapa mengharapkan orang melakukannya..
sedangkan kita sendiri boleh melakukannya...
tetapi kenapa tidak kita lakukannya..

kita dituntut untuk melakukan kebaikan..
kita disuruh untuk menolong orang...
kita diajar supaya berbakti..

melakukan kebaikan akan mendapat pahala..
menolong orang juga mendapat pahala..
berbakti untuk masyarakat juga mendapat pahala...

tetapi kenapa susah bagi kita untuk melakukannya...
apelah yang diharapkan dari orang lain...
ape yang ada pada mereka...
berusahalah untuk melakukan..

kita perlu melakukan sesuatu untuk kita berjaya..
berusahalah sehingga berjaya...
usaha setaraf maqbul tidak akan mendapat hasil yang mumtaz..

*solo fighter~

Ahad, 17 Mei 2009

.::masa untuk EXAM::.

dalam hidup ni xde benda yg senang..macam2 cabaran dan dugaan yang datang...tapi untuk teruskn hidup, nk xnk kne la tempuh sume benda2 tu..berjaya ataupun tidak, tu cerita lain...

hidup ini ujian...ujian akan datang dgn bermacam2 cara..jika kita seorg pelajar, ujian paling besar untuk kita adalah EXAM..cabaran yang perlu ditempuh untuk mengatahui sejauh mana kemampuan kita..

kita akan dianggap sebagai hebat jika kita dapat melepasi ujian tersebut...tetapi jika kita gagal, tidak bermakna kita tidak hebat..bukan semua yang berjaya dalam exam mempunyai ilmu yang cukup tinggi..kadangkala yang gagal itulah lebih berilmu..

exam merupakan salah satu cara untuk kita belajar dengan lebih hebat...ketika exam, kita akan menggunakan sepenuh masa kita untuk menghadap buku..pagi petang siang malam hidup dengan buku...buku adalah segala-galanya..tetapi keadaan itu hanyalah ketika fatrah exam sahaja..itulah hakikatnya...

buku-buku setebal 200-300 halaman akan direbus, diperah dan diminum airnya semata-mata untuk dimuntahkan kembali di dalam dewan exam...maka akan penuhlah kertas-kertas jawapan dengan muntahan-muntahan air rebusan buku...

disitulah kehebatan anda diuji...tetapi amatlah menyedihkan bilamana terdengar kata-kata seperti:

"aku malas la nk exam...aku datang sni nk belajar je...xnk exam"

"exam tu ape la sgt...stakat untuk dapat sijil..bukannya blh bwk masuk syurga pn sijil tu"

"aku da xleh nk tumpu exam r..asyik fikir nk blk mesia je"

agak menyedihkan bila kalam-kalam ini dituturkan..tetapi itulah hakikatnya..dan kesabaran pastinye teruji lagi bila mendengarkan perihal pulang ke malaysia...namun itu bukanlah perkara yang utama...paling utama adalah bagaimana cara yang boleh aku buat untuk lulus exam dan seterusnya balik ke malaysia..

jalannya sudah ada untuk kita dan masanya sudah pun tiba..ape yang perlu dilakukan adalah

STUDY

maka, silalah kembali kepada meja study anda dan teruskan usaha anda untuk berjaya~


*peringtan buat muhasabah..Sedarlah....kita tidak dilahirkan kerana kebetulan.. kita memang dilahirkan atau diutuskan oleh Allah dengan situasi yang penuh tribulasi masakini.. kitalah orangnya.. kitalah rijalnya.. Jika tidak merancang untuk menuntut ilmu,sebenarnya kita merancang untuk menjadi jahil.. Kalau kita tidak merancang untuk kesyurga,kita menempah neraka.. Kalau kita tak merancang untuk meningkatkan keimanan,sebenarnya kita merancang untuk meningkatkan kekufuran..

Rabu, 6 Mei 2009

masanya semakin hampir~

fuh~ sedih bila mengenangkan pada yg telah pergi...lagi sedih bila die pergi cmtu je..selamber je die bla...tapi apakan daya...yg da pergi tetap pergi dan xkan kembali lg...knp perlu dikenangkn kpd yg da tiada....


masa ibarat nyawa bagi manusia..
mestilah diurus dgn bijaksana..
hargailah masa dgn sebaiknya...
supaya tidak rugi...
renungilah masa yg telah berlalu...
ia tak akan blh datang kembali...
ambillah iktibar utntuk diteladani...
agar terbentuk peribadi yg murni....

masa terus pergi dan berlalu..namun apakah kita telah menggunakn dgn sebaiknya...exam semakin hampir..tentunya setiap detik adalah sangat berharga..tiada lagi masa untuk kita berhibur...tiada lg masa untuk kita membuat perkara2 yg tidak berfaedah...tinggalkanla segera perkara2 tersebut..jauhkanlah semua perkara2 yg boleh membuang mase anda...ingatlah kegagalan kita untuk menguruskan masa pada hari ini akan menyebabkan kita membuang masa setahun yg akan datang...sesuatu yg tidak sanggup untuk aku lakukan...dalam masa setahun akan datang, macam perkara boleh kita lakukan...amik master, perkukuhkan ilmu bahasa dll...

adakah kau sanggup untuk mengulangi apa yg telah kau lakukan sekarang buat kali keduanya??jika kau sanggup bermakna kau sanggup untuk gagal...berani gagal tak bermakna kau sanggup untuk gagal...kau haruslah mencuba sehingga berjaya....berusaha dan terus berusaha...berusahalah selagi termampu..usaha sekuat yg boleh...kemudian barulah bertawakal kepada-Nya...ikhlaskanlah niat kerana Allah...duduklah anda didalam dunia realiti dan bukannya fantasi..sekadar untuk peringatan...peringatan semalam membuatkan aku terbangun...

Baru aku sedar...
kegagalan itu memeritkan,
kegagalan itu meletihkan,
kegagalan itu mencuri masa,
kegagalan itu ada kalanya membuat orang lain kecewa.

Baru aku sedar...
aku yang masih di sini,
aku tidak sendiri,
aku, masih ada yang menunggu kepulanganku,
aku hanya dapat melihat.

Baru aku sedar...
hidup ini tak selalunya indah,
hidup ini tak semestinya seperti apa yang dicita,
hidup ini tak lepas dari kegagalan,
hidup ini usaha dan tawakkal.

"Ya Allah, Engkau tuhan kami..tiada tuhan yg kami sembah melainkan engkau...wahai Tuhan yg Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang, Kau berikanlah kami kejayaan dalam imtihan...kurniakanlaah kepada kami kekuatan untuk kami menempuh hari-hari mu Ya Allah..kuatkanlah semangat kami, tetapkanlah iman kami, berikanlah kami petunjuk dan permudahkanlah segala urusan-urusan kami ya Allah.."

Sabtu, 25 April 2009

.::exam kembali lagi::.

bile imtihan semakin hampir...
-masing2 akan jd rajin...
-sepanjang mase ngadap buku (satu perubahan yg positif)...
-kuliah full smp xmuat nk duduk (haza huwal ghareeb)...
-solat jemaah xpenah tinggal...
-over night utk tahajjud n study....



tapi....
-jadual blum kuar lg...
-buku blum hbs baca...
-quran blum igt....
-persediaan kurang...



maka...
-hati jd xkeruan...
-fikiran jd blurr...
-smangat down...
-tension spanjang mase...

so...
-kne kuatkn semangat...
-teruskn b'usaha...
-dekat diri dgn tuhan...
-jgn putus asa...
-jgn buang mase...
-jangan, jangan dan jangan....
-yakin dgn janji tuhan...
-usaha, doa n tawakkal


...mencuba untuk berjaya...

Isnin, 20 April 2009

.::bile musim panas menjelma::.

salamullahialaikum...

bismillah + alhamdulillah....

Hangat dan panas…rase nk terbakar pn ada…nape ek??

Owh…ptt la…da msk musim panas rupenye…ptt la pns smacam je sejak dua menjak ni…tp xkn la sbb musim panas keadaan jd panas cmni...kepanasan yg luar biasa…xde tmpt nk berlindung da…

huh~ tp ni bkn sebarangan kepanasan…bile hati dan kepala da panas…xde sape yg blh menghalang….hati da menggelegak kepanasan..kepala pn da berasap….xkn nk sabo lg kot…

mereka telah menjatuhkan maruah islam…merendah-rendahkan martabat pelajar agama…erm, ada ke ptt…iskh3…xpatut..mmg xpatut….

Dalam menjayakan satu2 perkara, kita perlulah merancangnya dgn teliti…perancangan gerak kerja dan sebagainya…mewujudkan kebarangkalian yg bakal berlaku dengan cara memerhati dan meneliti dari berbagai aspek....seterusnya membuat pelan kedua sbg cara untuk mengatasinya…menguruskan semua perkara tersebut dgn kemas dan melaksanakannya dgn cara yg paling sempurna beserta niat yang ikhlas…fuh~ aku pn bknnye reti sgt nk buat bende2 cmni…

Ape yg telah berlaku adalah akibat dari kecuaian dan kelalaian mereka sendiri…mereka tidak menguruskannya dgn baik…mereka sememangnya boleh mengatasinya jika meletakkn islam mengatasi segala2nya kerana mereka mengetahuinya disaat2 akhir..jd knp mereka xubah???????????moga2 dgn kesilapan ini dapat dijadikan pengajran kpd mereka…

Erm..da buat silap, pandai2 la tanggung ye..jgn asyik nk salahkn org…mereka ptt belajar dari kesilapn ini..walaupun kesilapan ini tidak sepatutnye berlaku…ianya sangat mengaibkn bagi kami...

Cukup la ape yg berlaku…kite setel cara baik da la..xperlula ko nk hentam aku, aku hentam ko…salah tetap salah…terime je dgn hati terbuka…

Dalam quran ada sebut…”berilah peringatan kerana peringatan itu bermanfaat bg org yg beriman”….diorg cuma nk ingatkan je…mengingatkan dgn cara menegur…bilamane kemungkaran berlaku depan mata…xkn kite nk duk diam je…biarkn kemungkaran tu berlaku cmtu je…xbetul ke ape…rase kebal sgt nk masuk neraka…dasyat2….kn Nabi ada bersabda yg mafhumnya “kalu nmpk kemungkaran, cegahlah ia…” ape guna kalu da Nabi tinggalkn kpd kita al-Quran dan al-Sunnah kalu kite x ikut…dua benda tu tujuan die untuk menolak kefasadatan daan meraikan maslahah…so kalu da tolak dua benda tu, kite tgk je la skrg ni apa da jadi terutamanya kt mesia sendiri halatul diya’ allati ta’isyuhal ummah…

Huh~ aku xthu da nk komen pe…diorg ni xhbs2 nk nyusahkn org…cube la try skali buat ape2 yg x menyusahkn org…

korang bace je la sendiri kt sini ye, xpn kt sini, kalu kt sini pn ok, tp kalu kt sini pn best...

Ahad, 19 April 2009

pemikiran yg -ve

salamullahialaikum...

bismillah + alhamdulillah...

bile aku bace ni, baru ku tahu...jadikan ianya sbg muhasabah bg kita dalam memajukan diri kite...smoga ia bermanfaat bg kita semua...

Anda memiliki sikap suka berfikiran negatif apabila:

1. Memandang rendah pada apa yang orang lain buat, bakat dirinya, pencapaiannya dan usahanya.
2. Anda memperbodohkan orang semata-mata untuk menjadikan kesilapannya sebagai bahan ketawa.
3. Anda cepat melihat yang buruk dalam apa saja situasi, benda, perkara.
4. Anda selalu mengomen, mengkondem, mengkritik, hentam belakang.
5. Anda suka bercerita keburukan orang - ahli politik, kawan, kekasih, suami, isteri atau keluarga Anda.

6. Tak pernah terfikir untuk merasa bersyukur, bahkan ia takde guna bagi Anda.
7. Tak pernah meminta maaf dan tak mahu melafazkan kemaafan.
8. Sukar melupakan orang yang pernah berbuat salah pada Anda.
9. Anda banyak bercakap untuk menampakkan Anda tahu banyak perkara, peka semua berita. Cakapan orang lain tak penting bagi Anda kerana mereka hanya tahu sedikit saja, tak setanding Anda.
10. Anda suka menyalahkan orang lain setiap kali timbul masalah.

11. Lebih banyak menggunakan bahasa sindiran pedas dari cakapan berterus terang secara berhemah.
12. Sakit hati melihat orang lebih berjaya dari Anda atau apabila melihat orang lebih lebih maju dari Anda.
13. Anda menganggap orang lain menunjuk-nunjuk, seolah-olah mencabar Anda sedangkan sebenarnya mereka tidak begitu.
14. Cakap tak berlapik, tak sopan, main hambur ikut suka hati.
15. Mahu orang lain respek Anda, tapi sukar untuk Anda respek orang lain kerana berbuat begitu memalukan Anda.

16. Cepat naik marah, pantang ditegur, susah melupakan apa yang membuat Anda marah.
17. Menganggap diri Anda kaya dan hebat serba serbi, walaupun sebenarnya banyak berhutang.
18. Anggap apa yang Anda miliki jauh lebih hebat, pencapaian Anda lebih hebat dan Anda tak sanggup dikalahkan.
19. Malas nak belajar sesuatu perkara baru.
20. Tak nak berubah, selesa kekal dengan yang ada.
21. Mahu orang lain mengikut saranan Anda, langsung tak menghormati keputusan mereka.
22. Berlagak seolah-olah Anda orang penting ketika berada dalam sesatu majlis keramaian.
23. Amat menjaga sembahyang, tapi mulut memaki-maki.
24. Berjanji insya Allah, tapi asyik mungkir janji.
25. Suka mempergunakan, memperalatkan kejujuran dan kebaikan orang.

Fikiran melambangkan perbuatan. Perbuatan juga melambangkan cemana rupa fikiran, positif ke ke negatif. Anda boleh mengenali pemikiran negatif jika Anda terlihat ciri-ciri perbuatan negatif seperti di atas.

Jadikan 25 sikap itu sebagai panduan, garis ukuran untuk Anda check attitude diri. Jika ada sikap di atas terdapat pada Anda, itu tandanya Anda kena berubah kalo Anda nak ada kemajuan dalam hidup.

Semua 25 panduan itu tak semestinya betul, bahkan boleh jadi salah kerana ia hanya berdasarkan kajian pada masyarakat umum. Tak sama pada semua orang. Saya percaya andai kata Anda sambung tulis start dari yang ke 26, mesti senarai tu sampai 100 atau 200, apatah lagi bila ditaip dengan penuh perasaan geram..betul tak? Hehe..

Biar orang kritik kita, jangan kita mengkritik sebab itu akan memfull-powerkan pemikiran negatif yang ada dalam diri kita. Banyakkan yang positif supaya dapat mengurangkan yang negatif. Pemikiran negatif sukar untuk dibuang, tapi boleh dilatih untuk menjadi semakin mengurang.

just copy n paste dari imotivasi...malas nk tulis...





Khamis, 16 April 2009

.::pisang yg busuk::.

salamullahialaikum...

bismillah + alhamdulillah...

ni ada satu cerita utk kamu...

Fatimah, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

"Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Fatimah. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Fatimah sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Fatimah. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Fatimah.

Fatimah mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci.

moral of the story:
  • jangan simpan pisang lame2 dlm beg.
  • sedekah pisang tu kt kwn...br dpt pahala...xbaik kedekut.
  • kalu xpuas hati dgn member, bgthu je...jgn simpn dlm hati....nt jd busuk mcm pisang dlm beg...
tp yg jd mslhnye kalu kwn tu buat xfhm je...org gune ayt kiasan utk jaga hati die..tp lain lak jdnye...da besar2 pn nyusah kt og lg...huh~ sabo je la...tp smp bile nk kne sabo...hanya tuhan je yg thu...ingatlah bahawa tuhan bersama dgn org2 yg sabar...tp jgn duk ngumpat lak...xpsl2 dpt dosa...pape pn elok terus trg je...klu kesian kt die (berhati mulia), aku cadangkn gune la org tgh...tu je jalan terbaik...semoga berjaya~

Rabu, 8 April 2009

perjuangan yg teruji...

Salamullahialaikum….

Bismillah + Alhamdulillah….

Selawat dan salam serta pujian keatas baginda Nabi dan Rasul junjungan Muhammad SAW serta para sahabat - ridwanallahualaihim ajma`in - dan para pejuang agama Allah dan sahabat2 sekalian…

Alhamdulillah. Kemenangan telah tiba. Tibanya ia dengan semangat, usaha serta doa yg tidak putus2. Doa itu adalah senjata bagi orang mukmin. Namun, dengan senjata sahaja tidak mampu untuk mengalahkan para musuh. Kita memerlukan segala2nya. Peluru untuk menembak, penembak juga untuk menembak, maintenance untuk up to date dan sebaginya. Begitulah juga dalam kehidupan ini. Konsep usroh menerangkan segala2nya.

Kita memerlukan oksigen untuk bernafas, oksigen datangnya dari pokok2, hidupnya pokok itu adalah dari air yg datangnya dari hujan, hujan yg turun adalah dari awan2 yg telah dipenuhi air2 yg datangnya dari laut. Satu bentuk kerjasama yg menarik. Ulama’ ada berkata “untuk menghasilkan sehelai baju, kita memerlukan sekurang2nya 40 orang” . Tentunya dalam hidup ini kita tidak mampu untuk menghadapi sesuatu perkara secara berseorangan. Mampukah kita untuk membina sebuah rumah secara berseorangan?? Mampukah kita untuk belajar tanpa adanya seorang guru?? Tentunya tidak.

Tetapi jumlah yang ramai itu tidak semestinya dapat mengalahkan yg sedikit itu. Perang Badar telah membuktikannya. Ramai tidak bermakna anda hebat, tetapi sidikt juga tidak bermakna anda lemah. Segala2nya memerlukan perancangan.

“Kebenaran yang tidak perancangan akan dikalahkan oleh kebatilan yang penuh dengan perancangan”.

“Perancangan yang teliti memainkan peranan yang penting dalam hidup manusia, jika anda mempunyai matlamat atau tujuan hidup yang jelas, anda harus merancangnya dengan teliti agar dapat menuju kearah sasaran dengan tepat”.

Seluruh aspek kehidupan kita memerlukan kepada perancangan. Perancangan hidup, belajar, berumahtangga, bekerja dan sebagainya. Gagal merancang, merancang kegagalan. Perancangan yang teliti disertai dengan perlaksanaan yang cermat dapat menghasilkan satu natijah yang baik.

Disebalik perancangan itulah kita memerlukan segala2nya. Kerjasama, tenaga, usaha, semangat, doa dan sabagainya dalam menghadapi kehidupan yang penuh dengan mehnah dan tribulasi ini.

~semoga diberikan kekuatan untuk menghadapinya~

.::solo fighter::.


Khamis, 2 April 2009

jaulah lagi....

salamullahialaikum...

bismillah + alhamdulillah...

buat kali keduanya selama aku duk kt mesir ni, dpt jgk g jln2 kt iskandariah (a.k.a alex)...bknnye sng nk dpt peluang cmni...kne lak da dkt nk exam ni...



tentunya...aku pergi bknnya utk berjalan semata2...hehe~ aku pergi sana dgn geng usroh (ada yg pggl smart circle n islamic circle..tp same je sume tu)..kononya nk buat usroh kt sane...bgs2...boring jgk asyik usroh kt umah je...tp xksh la usroh kt mane2 pn..yg penting kite kne join usroh...ex-YDP klantan ada ckp mse die dtg umah aku hr tu.."xde sebab utk kte x g usroh kecuali kte mati je"...huh~ insaf skjp...geng usroh aku 7org je..xbest la plk g jln skit2...g ramai2 br seronok...maka, bergabung la 2 team usroh..geng aku dgn geng ust pian (ust pian ni best student dmhr thn lps)...sume skali jd la lbh kurg 15org...muat2 utk satu tremko (van awam)...dan..pengembaraan bermula....

sampai di alex...kul 9.30 am..


kt kubu salehuddin...


laut kt tepi kubu...best giler tgk laut..rase mcm nk terjun laut lak..


ziarah maqam dan bertawasul..hehe~...kt dalam tmpt ni je ada lbh kurg 9 maqam...sekitar tmpt ni ada 4 masjid...sume dkt2 je..tiap2 masjid ada maqam...sume skali ada lbh kurg 15 maqam..


ni tgh buat perbincangan kt maktabah alex..hehe~...katenye maktabah ni paling besar kt afrika..


pas pnt jln2...singgah mkn kt hadromaut...kos mkn utk 18org LE240..dasyat tol..ni melantak namenye...



pas hbs mkn, tgk jam tup2 da kul 4.30ptg..da lewat rupenya..byk lg tempat yg xsmpt nk g...masing2 da kepenatan...bincang2 skit nk buat cmner..last2 cancel je tmpt2 lain tu..pastu singgah kejap kt umah ust musyrif (kitorg ada musyrif org alex) yg 3 org tu utk solat asar n maghrib..pas maghrib kitorg b'tolak blk...esoknya da ada kelas..jd xleh blk lewat2...dlm trenko on da way blk, ada sorg kwn tny kt naqib, "eh, mane pengisian usroh kte?? rupe2nye masing2 da terlupa sbb srnk sgt berjalan..haha~ (kpd ust naqib..pasni kte buat jaulah ke rosyid plk ye)