Rabu, 18 Mac 2009

kenapa aku jadi blogger??

Assalamualaikum….

Ahlan wa sahlan kpd anda…anda mungkin antara yg terawal mengunjungi blog ni…terima kasih di ucapkn…

Pertamanya marilah kita memanjatkn kesyukuran kite kpd Allah swt krn dgn izinya dpt kite meneruskn hidup di buminya ini dgn bernikmatkn islam dan iman….yg mane keduanya adalah nikmat yg paling besar yg perlu kita syukuri…ape khabar iman kita hari ini?? Yazid atau yankus?....harap2 ianya yazid (ko jgn perasan ye yazid) dan hari ini lebih baik daripada hari-hari semalam…

Kembali kepada tajuk asl posting ini…ape yg aku nk tulis bknlah psl nikmat ataupun psl iman…ape yg aku nk posting sbnrnye pn aku xthu da…tp utk permulaannya..aku nk ceritakn beberapa persoaln tentang aku dan blog ni..

Pertama: sape aku…

Kedua: kenapa aku buat blog ni…

Ketiga: ape tujuan blog ni aku buat..

Keempat: ape motif blog ni dibuat oleh aku…

Kelima: kenapa blog ni diciptakan utk aku…

segala persoaln diatas blh dijawab dlm satu jawapan…segalanya adalah disebabkn kekeliruan yg timbul akibat dari diri aku yg keboringan walaupn tiada istilah boring dalam kamus hidup seorang pelajar..haha~…dan jawapannya adalah aku ingin menulis dan menaip…agak sekian lamenye aku meninggalkn bidang menaip…rindu la plk rasenye nk menaip assignment..haha~

sebenarnya semua alsan ini adalah antara alasan2 yg sering para blogger berikan…kerana blog di ciptakan utk org menulis, menaip dan menyampaikn sesuatu…jd kita sebgai blogger kena la menulis, menaip dan menyampaikn…menyampaikan ape yg kita ingin sampaikn….bukankah menyampaikn itu salah satu drpd sifat2 Nabi junjungan kita Muhammad SAW…Sidiq, Amanah, Tabligh, Fatonah...maka dengan itu, kita sebagai umat Muhammad mestilah bersifat dgn sifat2 yg ada pada baginda…

MENYAMPAIKAN…

ya menyampaikan…seperti ape yg aku katakn tadi..menyampaikn ape saje yg kite ingin sampaikn…sampaikn kepada mereka yg memerlukan penyampaian...bukankah ini juga salah satu cara untuk berdakwah?? berdakwah dgn cara menulis dan menyeru kpd islam dan kebenaran…walaupun kebenaran akan tertegak, tetapi jika kita tidak menegakannya masakan ianya akan tertegak dgn sendiri?? menegakkn kebenaran adalah perkara yg baik..dan sudah tentu menyampaikn sesuatu yg baik akan mendapat pahala..bilamana kita mendapat pahala kita akan masuk syurga...baik atau tidak semuanya bergantung pada niat kita…dan kite akan mendapat balasan yg setimpal dgn ape yg kite kerjakn….

Jadi kesimpulannya…setiap gerak kerja kita mestilah berpaksikan dan berpandukan kepada landasan dan niat yang betul…Al-Quran dan Sunnah dijadikan penyuluh kepada kebenaran…Melalui blog, kita mampu untuk menegakkan kebenaran dan seterusnya membetulkan kesalahan orang lain secara berhikmat dan berhikmah…moga2 ape yg kite usahakn ini mendapat keredhoan dari yang Maha Esa…


Bukan Kerana Nama...

Jangan kau pandang bibir yang manis
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu

Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan

Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia bisa merosakkan jiwamu
Dengarkanlah puisi di pusaka
Yang telah turun temurun hari ini

Jangan kau alas hatimu itu
Dengan secebis warna kehitaman
Dialah seperti anai-anai
Lambat laun hancurlah dirimu

Tiada ulasan: