Ahad, 18 Julai 2010

syariat islam bhg.2

Apa itu Syariat Islam.

Syariat Islam adalah apa yang diperintahkan oleh Allah s.w.t kepada hambanya dalam perkara agama, atau apa yang digubal daripada agama dan diperintahkan untuk melakukannya seperti puasa, solat, zakat, haji dan segala amalan-amalan yang baik.

Syariat Islam adalah hukum dan aturan Islam yang mengatur seluruh aspek kehidupan umat manusia, baik Muslim mahupun bukan Muslim. Selain mempunyai hukum dan aturan, Syariat Islam juga mempunyai penyelesaian masalah dalam seluruh kehidupan ini. Maka bagi orang Islam, Syariat Islam merupakan panduan yang sempurna dalam seluruh permasalahan hidup manusia dan kehidupan di dunia ini.

Perbezaan Di Antara Syariat Dan Fiqh:

Syariat adalah hukum-hukum yang telah disyariatkan oleh Allah s.w.t yang telah ditetapkan di dalam al-Quran dan al-Sunnah, juga daripada dalil-dalil lain seperti ijma’, qias. Manakala fiqh pula ditakrifkan sebagai satu ilmu yang berkaitan dengan cara untuk mengeluarkan hukum-hukum syarak daripada dalil-dalil yang terperinci. Syariah adalah matlamat, manakala fiqh adalah jalan untuk mencapai matlamat itu.

Rabu, 30 Jun 2010

─░slami ┼čeriat

Agama Islam adalah satu agama fitrah. Agama yang diturunkan oleh Tuhan kepada seluruh umat manusia. Ianya diturunkan adalah untuk memanusiakan manusia dan seterusnya menjadikan matlamat penciptaan manusia itu menjadi satu realiti. Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku".

Manusia yang diciptakan dengan sebaik-baik kejadian ini hanyalah bermatlamatkan untuk mengabdikan diri kepada Allah s.w.t. Pengabdian ini bukanlah hanya tertumpu kepada ibadat semata-mata seperti solat, puasa, zakat, dan haji. Bahkan skop pengabdian ini adalah lebih luas dan ianya merangkumi segala aspek perbuatan kita dalam kehidupan seharian. Segala pekerjaan kita akan dikira sebagai ibadah jika ianya menepati kehendak syariat Islam.

Prof. Dr. Yusuf Qardhawi menyatakan bahawa: "Tidaklah dikira ibadah kepada Allah s.w.t. bagi orang yang menganggap ibadahnya hanya berada ketika di kawasan masjid, tetapi apabila ia keluar dari masjid dan mencebur diri dalam bidang-bidang kehidupan lain dia menjadi hamba kehendak dirinya, bebas mengikut kehendak hawa nafsunya dengan tidak menghiraukan hukum-hakam Allah s.w.t.
Syariat Islam mempunyai ciri-ciri yang bersifat duniawi dan ukhrawi. Berhubung kait dengan kepercayaan dan keimanan, hukuman atau balasan di dunia dan akhirat. Ia adalah untuk mengawal manusia agar tidak lari dari tujuan hidup yang sebenar. Berbentuk syumul dan menyeluruh menjadikan syariat Islam sesuai dan praktikal bagi setiap zaman.

Khamis, 17 Jun 2010

bola datang lagi~

hampir seluruh penduduk dunia hari ni menumpukan perhatian diorg pada afrika selatan...ada apa pada afrika??? afrika yang sinonim dgn kemunduran dan kebuluran...benua masyrakat berkulit hitam..tapi hari ni sume org duk tumpu kt sana selepas bertumpu kpd isu serangan isreal kpd kapal bantuan kepada penduduk gaza...gaza semakin dilupakan~

afrika selatan negara yg ada ramai org miskin, tapi dapat anjur piala dunia...hbt bukan??

piala dunia dah start...match round pn dah hbs...team yg nmpk hebat sumenya dah xhebat...sape yg sokong sepanyol, masih sempat lg nk tukar team lain...haha..

bagi peminat bola sepak, korg mesti baca web cerita piala dunia dari malaysia..bgs jgk bdk2 yg ulas pasal world cup kt web ni...paling best tulisan radzi tajuddin..die xtgk bola buukan sekadar bola yg disepak2 saje...best giler tulisan die...

tapi kalu korg nk yg agak sengal2 sikit, blog sokernet ni mmg layan...aku baca blog ni mase time epl dulu lg..skrg time WC, jd diorg ulas lak pasal WC..

world cup ni bgs jgk ada siaran waktu pagi...semangat la sikit nk bgn awl pagi...sambil2 tgk bola, boleh qiamullail dulu sblm n slps tu...tp jgn subuh lebur sudah la...

Ahad, 2 Mei 2010

penemuan baru...

salam alaik...satu perkongsian kepada anda semua...beberapa istilah-istilah fiqh yang telah lama wujud tetapi hanya aku yang baru tahu tentangnya..walaupun telah lama belajar tentang fiqh, tapi aku baru tahu tentang istilah-istilah ini..kesimpulannya adalah "AKU MESTI TERUS BELAJAR SUPAYA TAHU"...

secara ringkasnya tentang beberapa istilah ilmu fiqh dan bidang tugasnya:

1. qawaid fiqhiyyah : mengumpulkan segala perkara-perkara furu' dari pelbagai topik untuk dijadikan asas dalam menentukan hukum..contohnya: 'kayakinan menggugurkan keraguan'

2. dhowabit fiqhiyyah : mengumpulkan segala kaedah tetapi hanya pada satu topik. seperti bab solat jamak. maka akan dikumpulkan segala dalil-dalil yang memaklumkan tentang undang-undang dalam bab berkenaan.

3. nazoriyat fiqhiyyah : membincangkan dan merungkaikan tentang satu-satu topik berkenaan segala unsur fiqh yang berkaitan dengan topik tersebut. contohnya: dalam bab solat jamak. maka dibincangkan tentang rukun, syarat dan sebagainya dalam pelaksanaan solat jamak.

4. maqasid syar'iyyah : menceritakan tentang tujuan-tujuan dan hikmah dalam setiap hukum. contohnya: solat jamak dibolehkan adalah untuk memudahkan orang bermusafir.

5. qawaid usuliyyah : ianya lebih umum daripada qawaid fiqh. ia membincangkan tentang semua perkara. berbeza dengan qawaid fiqh yang hanya membincangkan berkenaan dengan hukum fiqh sahaja. bermula daripada qawaid usuliyyah inilah timbulnya fiqh dan seterusnya menimbulkan qawaid fiqh.

nazoriyat fiqhiyyah dan maqasid syar'iyyah bukanlah satu ilmu yang baru. akan tetapi ramai yang tidak tahu akan ilmu ini.

*aku sedang tertarik dengan nazoriyat dan maqasid

Rabu, 10 Mac 2010

izrail datang xbgthu~

salam alaik......

sejak dua menjak ni mcm2 da perkara yg berlaku kt aku...baik buruk susah n senang..tapi ada satu perkara yg btl2 menusuk kalbu...aku cuba utk mencari hikmah yg menyorok dalam kejadian2 tersebut...membuatkan sel2 dalam otak aku berfikir dan terus berfikir...

beberapa malam yg lepas, sebaik saja melangkah masuk ke dalam sebuah surau tiba2 aku terlihat sebuah whiteboard btl2 ada kt depan aku yg bertulis
"memadailah dengan kematian itu sebagai satu peringatan yg berguna"
(apa yang ada pada ayat ni?? fikir2kan.....)

kemudian toleh belah kiri pulak ada lagi satu whiteboard yg bertulis
"kematian itu datang secara mengejut dan tidak disangka"

aku tertunduk dan merenung ke lantai surau yg telah dihamparkan sejadah2 yg bewarna hijau itu...aku berfikir dan terus berfikir...

seminggu yang lepas, dalam masa seminggu sahaja aku terima 4 berita tentang kematian org kampung aku...walaupun ada yg aku xknl kerana mereka org2 lama kt kampung ni..tp bukan sbb tu aku xknl diorg..aku xknl diorg sbb aku br je duk kt kampung ni walaupun ni tempat aku lahir...huhu...

kes pertama: seorang pemuda yang tinggal selang 7 buah rumah dari rumah aku telah meninggal dan dikhabarkan berpunca dari sakit jantung..

kes kedua: seorang nenek yang tinggal lebih kurang selang 5 buah rumah kt depan rumah aku telah meninggal dunia kerana dikatakan sakit tua...

kes ketiga: seorang pemuda yang berusia lebih kurang 40-an yang tinggal di hujung kampung telah meninggal kerana sakit jgk..tapi aku xknl sape arwah ni..

kes keempat: mak kepada suami mak sedara aku yg duduk kt rumah die telah meninggal kerana sakit...

kes 1, 2 dan 3 meninggal pada hari yg same dan kes yg ke 4 meninggal selang 3 hari slps tu...

kenapa ye mereka meninggal dunia??
sebab malaikat datang cabut nyawa die..

knp diorg mati pada hari yang sama sedangkan diorg lahir hari lain2??
sebab Allah da suruh malaikat tu cabut nyawa mereka..

knp lps diorg meninggal, org jawab die meninggal sebab sakit itu dan ini??
sebab mereka lupa yang cabut nyawa tu malaikat bukan sakit mereka...

ada satu hadis yang panjang yang diriwayaatkan oleh saidina abbas r.a. antaranya dijelaskan bahawa malaikat izrail ni rasa sedih bile ditugaskan untuk mencabut nyawa2 manusia spt para rasul2 dan nabi, para2 wali dan org2 soleh kerana manusia ni akan benci kt malaikat ni sebab mereka akan kehilangan nyawa org2 yang mereka sayang dan cintai..maka diriwayatkan bahawa Allah swt berjanji akan menjadikan macam2 sebab yang akan mengakibatkan kematian tersebut sehingga org lupa untuk mengaitkan kematian itu dengan malaikat izrail...

tapi apa2pn sebabnya, hakikatnya mati itu datang dari tuhan..Allah lah yang maha berkuasa...malaikut tu hanyalah sebagai tentera Allah yang hanya menjalankan tugasnya sahaja..

apabila berlaku kematian, silalah berziarah ke rumah keluarga simati dan ucapkanlah takziah kepada mereka...solatlah jenazah2 mereka dan ikutlah ke kubur untuk tanam mayat itu...bila kita tgk kt jenazah yg kena tanam tu, same2la kite fikir cmner agaknya aku nnt...blh lepas ke seksa kubur ni...huh...cmner skalipn kite kt dunia ni, last2 kena kambus dalam tanah jgk...xkemana pn..

makanya:
"bertaubatlah sebelum terlambat"

Jumaat, 5 Mac 2010

melepak, memerhati dan......

assalamualaikum...slmt pg dan salam satu malaysia....

pekejadahnye salam satu mesia pn aku xthu...tapi tu la bende yg aku duk dgr kt mesia ni tiap2 hari bile org nk bace berita...rase nk je msk dlm tv tu hempuk kpla die...xde dlm hadis nabi pn sruh bagi salam satu mesia tu....bg je la assalamualaikum...haha..free2 je dpt phla...bknnye ssh pn nk dpt phla ni...yg pntg sucikan la niat dihati, hingga nyata benarnya janji rabbi...(mcm penah dgr je lagu ni)

"hidup perlu ada padanya niat, maksud, berfikir dan matlamat..bermulanya niat dengan jiwa yang tenang...ketenangan datangnya dari hati yang suci"

da sebulan rupanya aku kt mesia ni...huh..da lame rupenya...rase mcm smlm br aku smp mesia....mesia da byk berubah...mase duk kt mesir yg aku tahu landskap politik mesia je yg berubah...sbb tu la timbul satu mesia...kt mesir duk dgr satu fikrah satu amal je....kt mesia pn nk satu jgk...nape sume org nk no satu je...cube la amik no 2 ke 3 ke...ni sume angkara sume org berebut nk jadi org no 1 kt mesia la ni....yg belah sane tu kononye nk jd juara rakyat...tp hampeh...hanya mereka je yg kaya...stadium runtuh pn xbaiki2 lg...puak yg satu lg lak xhbs2 duk hentam pimpinan sendiri...knp ek??pimpinan yg cr psl kot..pndai2 lakorg ek..sng2 je tlg musuh nk hncurkn geng sndiri....xthu la nk ckp cmner....sape yg bersalah???


perak yang bermasalah~

bermasalah dgn org yg belajar agama..nk marah xsampai hati...nnt kang dikatenya kurang ajar...xhormat guru...tp cmtu r...nk telan mati bapak, nk luah mati anak..oleh kerana aku xde anak lg, jd aku luahkn je...lantak r...kalu senyap je smpai bile pn xselesai...

ni kes org buat keje lepas tgn...knp xde sape yg nk bertanggungjawab???yg jd mangsanya kami...pelajar2 kamu...mase hbs, duit pn hbs...tp xde hasil...sembang lebat je..tp haram~ xde pe...time tu la segala jampi2 dan sumpah seranah dah kuar dek kerana syaitan dah menguasai diri (maaf ye ust2 sekalian)..huhu...time org tgh mrh sng je ko ckp sruh org bersabar..tapi bile da kne diri sendiri pn xdpt kawal...ish3..manusia2...

tapi setiap mslh tu ada penyelesaian die..setelah penat bersabar dan hbs kredt phone, akhrnya sinar harapan telah muncul...penyelesaian semakin hampir tinggalnye nk bertindak je...huh..hbs lg duit aku beli topup~


kacip fatimah cap org kampung~

ni bukan nk promote kacip fatimah..aku xjual bende2 tu apatah lg nk minum benda2 tu(sbb aku ni org laki)...bkn jgk nk cite psl kacip fatimah: kelebihan, khasiatnya dan kesan2 terhadap pembangunan insan...tp aku nk cerita pasal org2 kampung..aku da jadi org kmpg...sblm ni org bandar ke?? haha..

org kg ni sifat die jenis jaga tepi kain org..bgs jgk kadang2 sbb dpt tahu n knl jiran tetangga...tapi yg jd mslhnya, diorg ni jaga sampai dlm kain org...jaga yg kt tepi sudah ler...benda dlm2 ni jgn dikacau...porak peranda jadinya nnt..lagi satu kalu da nk jaga sgt tu jgn la kecoh2 smp yg buruk org pn nk diberitahu..kalu blh nk satu kg ni tahu...

bila org laki da pegi kerja, maka bermulalah mesyuarat tingkap sambil membuat ketupat...kemudian bermulalah episod menjajanya ke rumah2..aku pn naik hairan...masih wujud lg ke org2 sebegini di zaman skrg ni...rupa2nya kt kg ni mulut2 cmni lg laju dr internet~

sekian~

Khamis, 24 Disember 2009

pengemis sepenuh masa~

ditengah2 kebosanan di hari rabu..sambil2 cari job kt tenet..tiba2 muncul sorg member beri majalah sambil berkata: "ko buat je keje ni...mulia ape..baca cerita ni"
alkisah seorang pemuda sedang menasihati seorang pengemis yang kelihatan sihat dan kuat untuk kerja yang mengaibkan itu...

"wahai saudaraku, berhentilah kamu daripada menjadi pengemis...kau masih sihat dan kuat."

"apa? saudara rasa kerja mengemis tidak memerlukan tenaga? dalam satu hari saya perlu berjalan ke hulu ke hilir sana sini..selagimana ada manusia, ke situ lah tempat perlu aku pergi...kalau saya tidak sihat dan kuat, saya tak akan mampu untuk ke sana sini, tak dapat tahan hujan panas ribut petir semua," jawab pengemis.

"mengemis ini kerja hina dan hilang maruah diri."

"siapa cakap hina? nilah kerja yang paling mulia....dengan sebab saya jadi pengemis, orang lain dapat pahala bersedekah....saya juga dapat pahala sabar bila orang mencaci saya...dapat pahala syukur bila orang memberi sedekah....hinakah lagikah itu? saya juga berdoa untuk orang yang memberi sedekah kepada saya...hina juga ke?"


*apa lagi nk ckp kalu da jumpa org camni...~

malas adalah satu dosa

Isnin, 7 Disember 2009

raya kuasa dua

Muncul kembali…setelah sekian lama menyepi…akhirnya aku berjaya untuk update kembali blog ni…dari raya sehingga raya…satu fatrah yg begitu lama…pastinya berbagai-bagai pengalaman yg telah diperolehi…pahit manis suka dan duka…



Result exam…
Alhamdulillah…setelah sekian lama menunggu..aku da berjaya mendapatkan BA walaupun hanya maqbul…tapi aku telah BERJAYA~

Kutub Sittah…
Satu Majlis Pembacaan Hadis Sahih Bukhari daripada Masyaikh al-Azhar yg khabarnya disabotaj oleh JPMK….buat kali pertamanya aku mendengar dan membaca hadis sebanyak itu…majlis itu juga telah dihadiri Mufti Mesir, Dr Ali Jum’ah…walaupun disabotaj, tapi aku dapat satu pengalaman yg sungguh indah…disitulah kemanisan berukhwah kali terakhir di bumi anbiya’ ini dpt dinikmati bersama sahabat2 damanhur…indahnya persahabatan yg telah dibina selama 2 tahun…

Konvo…
Setelah berhempas pulas belajar, dpt jgk aku naik pentas amik sijil konvo buat pertama kalinya…pengalaman yg best…sume konvo yg ada aku masuk…tapi yang paling best konvo PMRAM…walaupun biasa tapi sungguh menyeronokkan..PMRAM tetap dihati…berbeza dgn konvo safarah yg diwajibkan utk masuk…dikatakan konvo yg paling ramai graduan pada tahun ni..walaupun ramai tapi suram dan lesu…memboringkan~

Sanad quran…
Tejumpa satu tempat untuk mengaji quran bersanad…mengaji dari pagi sampai ke ptetang…sangat memenatkan…da lame xngaji quran lame2…huhu…hanya berbaki 10 juz untuk dikhatamkan…

Syahadah…
Buat urusan untuk kasyful darojat dan syahadah muaqotah (bukan muqoto’ah)…kali terakhir berurusan dengan syu’un yg sentiasa menyusahkan….asyik barroh dan bukroh je…sabo je la…nasib baik da hbs…tapi xdpt nk terjemah lg..sedih tol…mcm2 problem..markah silap la…takdir silap la…huh~

Kenduri kendara…
Sembelih khoruf seekor…buat majlis wida’…masak dan makan ramai2…sungguh menusuk kalbu…Damanhur with love~

Pulang…
Seorang demi seorang da pulang meninggalkan bumi mesir…bumi berdebu yang dipenuhi dgn para ulama’…penuh barokah..tempat berkumpul para ilmuan...berbagai2 ilmu telah diperolehi di bumi para anbiya’ ini…berat rasanya ingin meninggalkan bumi ini…namun apakan daya…huhu…hati telah bertekad untuk pulang…rindu pada orang Malaysia semakin membuak2…

Menghitung hari~

Jumaat, 25 September 2009

raya owh raya~

selamat hari raya kepada kamu....kepada semua sahabat2, ampun dan maaf dipinta atas segala kesalahan dan kesilapan yg dilakukan samaada sngaja atau tidak...rasenya masih belum terlambat untuk mengucapkannya...kita kn orang malaysia berbangsa melayu...kita raye sebulan...hari ni br raye ke 6...satu benda yg berbeza...melayu dan arab...walaupun kita xdpt beraya kt mesia, tapi raye kita tetap meriah....macam raye kt mesia je...inilah melayu....semangat beraya masih ada walaupun berjauhan di perantuan...mesir, uk, ukrine, rusia, jepun, jordan sume same....bile raye berbaju warna warni, bersampin, berjubah...berbeza dgn arabianz....mereka hanya berbaju raye stail mereka...seperti hari2 biasa...

perkara paling best hari raya ialah makan...bak kata pakcik astro..mcm2 ada...rendang, nasi impit, lontong, satay, kuih raye...sumenye made in mesia..lemang pn ada w/pn gambar sahaja...bile cerita bab mkn, sume tempat buat open house...mmg best dpt mkn free...dpt save budget skit bulan ni...pagi petang siang mlm ada org support mkn...huhu~ sape2 yg nk buat open house lps nih silalah jemput saya...kita boleh mengeratkan silaturrahim sesama kita...btl x??

ziarah menziarahi kn amalan mulia...blh jumpa kwn2 lame yg da lame xjmp...dan juga blh jmp kwn2 yg xpenah kita jmp dan juga xpenah knl sblm nih...ni kes main ikut je member g umah kwn die sbb nk mkn free...erk..niat pn da xbtl...xpatut2...

g umah org pn, jgn kita lupa adab2 yg islam ajar dlm bab ziarah umah org nih...jgn main msk umah org ske hati je tnp izin tuan die pastu buat slumber je mkn...buat muka xbersalah...pas mkn lak lepak lame2 kt umah org...xelok tu...menyusahkn tuan umah...bende ni xde la haram hukum die, tapi menyalahi adab2 islam..dalam quran ada cita bab nih...rujuk surah an-nur...

jadi sahabat sume...lps puas mkn2 time raye nih jgn lak kite lupa utk puasa enam...pahala bagi sape2 yg puasa enam hari bulan syawal ni same dgn pahala puasa setahun...byk tu...itu belum lg diganda2kn dgn pahala2 yg lain...huhu~ nmpk gaya mcm xde can utk msk neraka...tapi kite kne igt...kite xkn msk syurga dgn amalan kite...kite hanya dpt msk syurga dgn rahmat dari tuhan...sama2 la kite teruskn amalan2 yg kite buat mase bulan ramadhan haritu time syawal ni...sbb kite x beribadat utk ramadhan saje...kite beribadat utk tuhan bulan ramadhan...byk benda2 sunat yg blh kite buat bulan syawal ni...antaranya ialah kawin bulan syawal...nabi kawin dgn aisyah bln syawal kn?? erk...selamat berkahwin~



Jumaat, 11 September 2009

mari mengaji~

"kullu sanah wa antum bikhair"....inilah perkataan yg selalu kita dengar dari mulut2 pak arab yang menjadi ucapan bagi diorg mase puase dan raya...satu doa yg cukup baik utk mereka yg xbrape nk baik...bukan ke kalam itu doa??? berbanding dgn ucapan selamat berpuasa yg slalu kite dgr di negaraku, manakah yg lebih baik...tentunya ucapan "setiap tahun kamu baik"..nk yg baik2 aje...smoga kite menjadi sebaik2 umat..

tapi lepas ni ucapan tu da xde lg da...bulan ramadhan sudah nk pergi meninggalkn kite...kita telah masuk ke fasa ketiga ramadhan....dua tiga hari lepas, kita sambut hari turunnya al-quran kpd kita semua..sume tempat buat ceramah nuzul quran..quran ni umpamakan mcm buku panduan utk hidup kita...kita perlukan panduan dan tujuan untuk hidup, bermakna satu kehidupan yg berlandaskan al-quran...tapi hari ini sikit je ada org yg hidup ikut al-quran...stare bace quran pn ikut mood apetah lg nk idup ikut al-quran....cmner nk ikut kalu bace pn x...ramadhan da nk hbs..tadarus quran pe cite??da hbs ke 30 juz??? erk..aku pn xhbs lg...

jadi sahabat2 sekalian..jom kita habiskan quran 30 juz sblm ramadhan hbs...tp bukan r makne pas hbs ramadhan baca quran pn hbs jgk...mentang2 la da hbs 30 juz time pose..pas pose pn kre hbs terus...tak patut2...