Jumaat, 20 Mac 2009

mereka berjaulah....

Mereka berjaulah…mereka berjalan…mereka makan angin….semuanya adalah satu makna…..alangkah seronoknye bilamane kita dapat berjalan2 dalam keadaan semuanya ditanggung….tp mmg xsronok bilamane kite kene bekerja sambil berjalan…
Begitulah hakikatnye…mereka berjaulah bukan untuk berseronok…tetapi mereka berjaulah adalah untuk menyelesaikan permasalahan umat…permasalahan rakyat2 mereka…permasalahan ahli2 mereka….permasalahan kita semua….mereka berjalan sambil bekerja…..bkn utk berseronok dan juga bukan utk berfoya2….terima kasih diucapkan kepada mereka…...

Semalam aku diminta utk hadirkan diri ke rumah ust faizal (x-pengarah eksekutif minda)….pening kepala aku duk pikir…nk pegi ke xnk..nk ke xnk….sbbnye aku ada perbincangan ttg study group aku…mane lebih aula….pegi sane atau study group??? last2 aku buat keputusan utk xnk pegi sbb aku nk g perbncagn study group….aku rase study lbh aula drpd g sane…haha…ttbe semangat lak aku nk study time tu….bgs2…smoga semangat tu berkekalan….

Tgh aku siap2 nk g study ttbe lak member aku dtg….

“wei ko x g umah ust faizal ke??”

“xpegi la…malas…aku nk g study…lgpn bknnye ada pape pn kt sane”

“Bgs2…ko pegi la study….study elok2….xyah fikir psl mslh umat…xyah bermasyrakat pn xpe…ko hidup la sorg2…xyah amik thu psl lain…xyah thu ape yg berlaku kt mesir ni…”

Xpsl2 lak member aku ni naik angin….kne ceramah free aku smlm…haha~ terima kasih kepada penceramah….

“ko thu x pegawai dgn ajkt dtg kt umah ust faizal tu…diorg dtg bkn saje2…diorg dtg utk tlg kite…nk bg kte sng blajo kt sni…diorg nk bincang nk amik thu psl kite…kot2 ko ada mslh ke…pegi r sane ngadu kt diorg….ko kn pelajar bermasalah…elok la ko g sane ngadu kt diorg….jgn pentingkn diri sendiri je…ko blajo utk diri ko…tp klu ko g sane ko dpt menyelesaikn mslh umat….mane lg aula…ko piker la sndr…lg satu diorg nk bg zakat kt kte”

Zakat??...fuh~ aku mmg xleh dgr perkataan zakat nih…bkn aku je…prg lain pn cmtu jgk…rupe2nye diorg dtg nk bgthu yg zakat da msk…srnknye…huhu~

Tamat la sudah ceramah member aku td…terima kasih diucapkn kerana memperingati aku…terutamanya psl zakat…hehe~ Maka pergilah aku ke sane dgn tujuan utk amik zakat….cmni la manusia….pantang dgr psl duit cpt je…haha~ insaf skejap……

Aku sampai kt sane je, semua da ada…segan giler aku dibuatnye…terlewat rupenye…tetamu tggu tuan rumah…huhu…ma’alish r…xsngaja…kesian lak aku tgk korg sume…masing2 muke kepenatan…..

Tepat jam 9mlm program dimulakn…pengerusi majlis membebel skjp…kemudian ust aziz (ydp bkasm) berucap…

“saya saudara kamu dalam islam…name sy abd aziz akhimullah n bla.. bla.. bla…”

“terima kasih atas kehadiran antum semua….tujuan kami dtg ke Damanhur ini bukan saje2.. kami beserta pegawai ni dtg utk sesi muhasabah separa penggal dan utk membincangkn permasalahan2 antum semua…”

Kemudian pegawai hep lak berucap…ini yg di tggu2 kn…

“saya ust abd halim….pegawai baru kamu disini….sy nk bgthu zakat da masuk…jd kamu semua blh la tuntut dgn saya bermula esok…”

Wah…seronok sungguh aku mendengarnye….haha~

Pas2 die umum lg….

“Kepada pelajar2 slgr yg thn 4 kamu blh tuntut claim tiket bila blk nnt… kamu juga blh claim duit bila buku sbyk rm1000…disamping itu bg anak2 selangor kite ada peruntukan utk buat progrm di DPM dan di BKAN…kita juga ada menyediakn dana khas bg membantu pelajar2 yg dlm kesusahan…kerajaan negeri telah menyuntik dana sebanyak rm10,000 kpd MSD”

Mmg srnk giler r aku mendngrnye….haha~ selesai beberape pengumuman dibuat majlis diteruskn dgn sesi soal jawab…

Mase yg ditunggukn..mase utk mengkritik mereka…haha~ tp kritikan yg membina…erm…rupe2nye bermasalah mereka semua ni…mcm2 isu yg timbul…antaranya…

~isu keselamatan (bawab arab yg x blh dipercayai)

~bil elektrik yg tggi (penipuan arab)

~isu pinjam barang (qoror yg xbest)

~penempatan pelajar muhafazoh (alasan xnk blk kaherah..haha)

~ dll….

Akhrnye…pas sume persoaln terjawab, mase utk mkn…sedap jgk yek ust duen msk…mmg tahap chef kt hotel r…haha…pas mkn, dgn riang rianya aku blk ke rumah…time ksh kpd pembayar zakat Selangor…trime kasih jgk kpd korg sume ajkt BKASM n pegawai sbb tlg memudahkn kitorg survive idop kt sini….smoga tuhan merahmati usaha kalian semua….
Dan mlm ni….ajkt Kelantan lak dtg umah aku ats tujuan yg same….awok2 klate jepuk mari blako umoh kawe deh pete ni pah aso….lepas ni ajkt mane lak nk dtg……..

Tiada ulasan: